Oznaczenia na oponach, jak je rozczytać? Co oznaczają?

Każdy samochód wymaga założenia innej opony. Jednak wszystko sprowadza się do tego, żeby opona dbała o bezpieczeństwo i komfort podróżujących. Na każdej oponie można odczytać wiele informacji.

Rozmiar

To podstawowy parametr ogumienia. Jest on wyrażony za pomocą formatu, np. 205/55R16. Pierwszą liczbą jest szerokość gumy podana w milimetrach, drugą jest profil, czyli stosunek wysokości do szerokości opony. Ostatnia liczba to średnica felgi, na której jest montowana opona.

Sezon

Rozróżnia się 3 rodzaje opon: letnie, zimowe i całoroczne. Opony letnie są oznaczone deszczową chmurką oraz słońcem, jednak ta kwestia nie uległa normalizacji. Zimowe posiadają oznaczenie 3PMSF lub M+S. Aby producent mógł umieścić symbol 3PMSF, opona musi przejść szereg testów, w tym jej zachowanie na śniegu. Symbol M+S informuje, że opona radzi sobie na błocie i śniegu, co nie oznacza, że jest oponą zimową. Ogumienie całoroczne jest oznaczone napisem All Season lub symbolami każdej pory roku.

Indeksy

Na gumach można odczytać dwa indeksy: prędkości i nośności. Ten pierwszy mówi o maksymalnej prędkości, z jaką można się poruszać na danej oponie. Natomiast indeks nośności służy do odczytania dopuszczalnego obciążenia opony przy prędkości maksymalnej.

Wskazówki

Pomocne są informacje, którymi należy się kierować podczas zakładania opony. Słowo ROTATION ze strzałką w odpowiednim kierunku pokazuje kierunek obrotu opony w czasie jazdy. Napisy OUTSIDE i INSIDE informują, po której stronie koła powinna znaleźć się ściana opony.

Data produkcji

Ta informacja jest zawarta w kodzie, który zaczyna się od liter DOT. Cztery ostatnie cyfry mówią o tygodniu i roku produkcji. Oznaczenie 4218 znaczy, że ogumienie zostało wyprodukowane w 42. tygodniu 2018 roku. Opona jest uważana za nową w okresie 3 lat od jej produkcji.

Ciśnienie

Maksymalne ciśnienie wskazuje napis Max Inflation lub MAX. Jest ono podawane w jednostkach PSI lub kPa. Normalnie eksploatując samochód ten wskaźnik raczej nie będzie przekroczony. Częściej przydaje się to, gdy przechowuje się koła z podwyższonym ciśnieniem, aby nie doszło do odkształceń gumy.

Doceń nas, udostępnij znajomym! :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *